ul. Dąbrowskiego 558, 60-451 Poznań

(61) 844 90 50 kontakt@fastserv.com.pl

Silnik diesla a silnik benzynowy – różnice w działaniu

silniki diesla i benzynowe

Każdy kierowca zdecydowany na zakup auta staje przed dylematem, jaki typ silnika wybrać, benzynowy, czy też tak popularny w naszym kraju diesel. Wokół każdego z nich narosło wiele stereotypów, a nawet mitów i wszyscy przecież znamy twierdzenia, że benzynowy jest tańszy w eksploatacji, a diesel zdecydowanie mniej pali. Jest w nich wiele prawdy, ale zanim podejmie się ostateczną decyzję, warto poznać sposób działania obu rozwiązań.

Silnik benzynowy, zawsze dbajmy o świece

Zasada pracy obu typów silników jest praktycznie taka sama, a zasadniczą różnicą jest sposób zapłonu mieszanki paliwa i powietrza. W silniku zasilanym benzyną iskra jest wytwarzana przez świecę zapłonową i przekazywana za pośrednictwem tzw. kabli wysokiego napięcia z aparatu zapłonowego. Urządzenie to jest odpowiedzialne za poprawne sterowanie prawidłową kolejnością sekwencji zapłonowej na świecach. Zapłon następuje w komorze spalania, gdzie spalająca się mieszanka paliwowo-powietrzna powoduje gwałtowny wzrost ciśnienia, co powoduje przesuwanie się tłoka. Ten ruch jest przekazywany na wał korbowy, który łączy się z tłokiem za pomocą korbowodów i ostatecznie napędza koła samochodu.

Silnik diesla, samoczynny zapłon mieszanki

Silnik wysokoprężny jest przede wszystkim zasilany innym rodzajem paliwa, w tym przypadku olejem napędowym, a zapłon w tym typie silnika jest samoczynny i nie wymaga zastosowania świec. Następuje pod wpływem wysokiego ciśnienia, wytwarzanego w chwili, kiedy tłok spręża mieszankę. Wcześniej do komory cylindra zostaje zassane powietrze, ulegające sprężeniu, w związku z czym wytwarza się wysoka temperatura. Do cylindra zostaje w tym momencie wtryśnięte paliwo, zapalające się w zetknięciu z wyjątkowo gorącym powietrzem. Proces ten jest dodatkowo wspomagany przez świecę żarową, odpowiadającą za dopalanie resztek mieszanki paliwowej, co jednocześnie zwiększa wydajność pracy. Dalsze działanie silnika jest takie samo jak w modelu benzynowym, tłok przenosi energię na wał korbowy, a ruch ten jest zamieniany na siłę obrotową napędzającą koła.

Pisaliśmy już wcześniej na ten temat w artykule Benzyna czy Diesel? A także w artykule na temat turbin w Dieslu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *